1

~*Blåmärken på skelettet..*~

Det har varit en helmysko natt. Kroppen håller väl kanske på att förbereda sig inför förlossningen, men på ett konstigt sätt.. =)

1. Det började med att jag fick SUPERONT i vänstra jumsken. Kan nog iof bero på att bebisen tryckte där. Men så utvecklade det sig till en supervärk över hela magen! Och jag tänkte att "jaha, ska jag föda nu eller?" Men smärtan gick över när jag hade lugnat ner mig. Alltså, hur fan vet man när det verkligen ÄR dags?

2. Bebisen mosade också upp sina ben på mina vänstra revben, för de hade jag ont i hela natten. Försökte gå upp och gå lite (för då ramlar ju bebben ner en bit) men hade ont ändå. Kanske har fått blåmärken på skelettet som ömmar...

3. Kissnödig x3. gick på toa och en gång fick jag en sammandragning samtidigt. Gick åtminstone effektivt att tömma blåsan =)

4. Drömde en massa mardrömmar, ingen idé att berätta om dem för osammanhängande var det. Det var en liten flicka som råkade illa ut hela tiden, typ. Och det var nog jag....

Så sitter man här, halv nio en lördagsmorgon. Trött men ändå inte tillräckligt till freds för att krypa ner hos sambon igen. går bara inte. Sen kommer jag säkert snooza senare på dan. Vid tre typ, och sen gå och lägga mig vid tio igen, som vanligt. Jag kan inte rucka på sovtimmarna. Det går bara inte! Försökte vara uppe till elva en dag men hej, det gick ju inte. satt och sov i soffan =P
Dessutom är jag konstant hungrig (har varit det i två dagar iaf) och kan inte fatta hur mycket jag kan trycka i mig. Helt otroligt....

Å andra sidan, man ska ju äta cirka 500 kalorier extra i slutet av en graviditet. Hur mycket det nu är i matväg.....


~*♥*~

Min graviditet: 36 veckor

Bebisen lägger fortfarande på sig - ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 45 cm lång. fetal development at 36 weeks
Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas. Däremot kan det bli jobbigare att gå - för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens.

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången - innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.) När du besöker barnmorskan kommer hon eventuellt att kolla om livmoderhalsen börjat tunnas ut eller rentav vidgas. Barnmorskan kommer också att kontrollera hur bebisen ligger. Denna information skrivs in i din journal så att de vet din historia när du kommer in på BB/KK

Kommentarer:

1 Hanna:

skriven

Tycker jag absolut att vi ska. Förutsatt du känner att du orkar och har lust. Vi får väl hålla det öppet liksom vi gjorde när jag var tjock :)
Klart du kan åka med mej tillbaka! Vi hörs närmare om tider o så, jag ska höra med norrtälje bruttan om jag kan hälsa på henne först så tar jag och åker förbi dej och hälsar på dej efteråt innan vi åker tillbaka till uppsala.
Låter bra?
Vad gör ni i helgen?
Krama

Kommentera här: