0

*Mitt hjärtegryn växer*

Bebisen är nu betydligt tyngre, man riktigt känner att man snart bär omkring på ett helt mjölkpaket. Magen är spänd, skitspänd. och värre var det för ett par dagar sedan när jag inte hade gjort nummer två på toan på tre dagar. Magen börjar bli ivägen på så sätt att jag inte ser mitt heligaste längre, vilket innebär att regnskogen som frodas därnere nu troligvis kommer få växa vilt. Min sambo erbjöd sig att hjälpa till, men jag vet inte hur härligt det skulle kännas. Man känner sig som en stor fet padda, så ska han komma där med hyveln/gräsklipparen liksom.... Mjah...

Magen är också ivägen på så sätt att jag idag brände naveln på strykjärnet. Ja, jag svettas som en gris och går därför i bara bh på överkroppen hemma. Men ibland är det lite småfarligt. Har nu tre streck ovanför naveln varav två är bristningar från navelpiercingen, och det översta och tredje riktigt röda är från strykjärnskanten... Sweet...

Jag har nu intagit en mer vaggande gång. Dels för att mina lår dras emot varandra så pass att skavsår kan uppstå vid överhettning, dels för att jag ju har som ett mjölkpaket tryckandes på mina nedre regioner. Således leder det till konstanta shit-vad-kissnödig-jag-blev-överraskningar

Brösten är skitstora och ömma och fulla med små hårda kulor (mjölk som görs iordning). Har redan satt på mig amningsbehån, liksom den som är bekvämast.

Temperaturen är hög ut i kroppen sjungs det. När det gäller min finns det liksom inget reglage. Ena stunden är det svinkallt, i nästa svettas jag så jag nästan kvävs. Jag LÄNGTAR till hösten =)

Men framförallt är det otroligt mysigt att vara gravid, det är det. Och bra mår jag. Men det är en jäkla skillnad på att vara och inte vara med barn. Har jag insett nu med exakt tre månader kvar till förlossning! Shit vad snabbt det gått egentligen!!

Lilla pyret i maget *love*


Nu väger bebisen nästan 875 gram och är drygt 36 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.

Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vilket är vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva.

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen. (höhö den där klådan på magen känner man ju igen. För att inte tala om åderbråck....)

Kommentera här: